تاریخ انتشار: یکشنبه 1403/02/09 - 09:55
کد خبر: 502961

در روزنامه‌های امروز کشور چه گذشت؟

بهار دیپلماسی تجاری ایران/ از پروفسور‌های ضداسرائیل تا شهریه بی ترمز مدارس

بهار دیپلماسی تجاری ایران/ از پروفسور‌های ضداسرائیل تا شهریه بی ترمز مدارس

مطبوعات امروز کشور به حضور رئیس‌ جمهور در نمایشگاه اکسپو ۲۰۲۴ و تظاهرات بی‌سابقه در راستای همبستگی با فلسطینیان در سراسر آمریکا و همچنین به موضاعاتی همچون شهریه مدارس ، وضعیت مسکن و دغدغخ های روز مردم پرداخته و نوشتند.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران، روز گذشته با سخنرانی آیت‌الله رئیسی افتتاح شد؛ نمایشگاهی که به تأکید رئیس‌جمهور مهم‌ترین نشانه و دلالت تحریم‌ناپذیری ایران است. این نمایشگاه درحالی برگزار می‌شود که پنجشنبه گذشته نیز دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا برگزار شد در این گزارش قصد داریم ضمن مرور اتفاقات پیرامون نمایشگاه، به بررسی نقش آمریکا در جنگ غزه و نسل‌کشی فلسطینی‌ها و حواشی آن نیز گریزی بزنیم که در ادامه می‌خوانید.

روزنامه کیهان صفحه اول خود را با این تیتر اغاز کرد: 2000 تاجر از 85 کشور در تهران رئیسی: غیرقابل تحریم شده‌ایم

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، صبح شنبه در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران، این نمایشگاه را رونمایی از توانمندی‌های تولیدی و صادراتی ایران توصیف و اظهار امیدواری کرد که نتیجه برگزاری این نمایشگاه ایجاد فضای رقابتی و فضائی برای کنش و تعامل منطقه‌ای و جهانی از مسیر توسعه تجارت، صادرات و گسترش تعاملات اقتصادی باشد که به همگرایی، هماهنگی و مشارکت همه فعالان اقتصادی منجر شده و موجب ارتقای اقتصادی در ایران، منطقه و جهان باشد.

رئیسی با بیان اینکه اگر زیاده‌خواهی سلطه‌گران نباشد، امکانات و منابع خدادادی برای رفع نیازهای بشر و رسیدن او به کمال و رفاه کافی و مناسب است، اظهار داشت: متاسفانه جریان تحریم‌ها جلوه‌ای از ظلم و زیاده‌خواهی سلطه‌گران است که وقتی علیه ملتی اعمال می‌شود، نه صرفاً در مسیر رسیدن به اهداف آن ملت بلکه در مسیر رسیدن همه ملت‌ها به اهداف‌شان مانع ایجاد می‌کنند؛ این حقیقت تحریم است و تحریم درواقع جنگی از نوع غیرنظامی برای جلوگیری از دستیابی ملت‌ها به آرمان‌ها و اهداف‌شان است.

در ادامه وطن امروز نوشت: شفاف‌سازی در بازار مسکن

چندی دیگر به فصل نقل و انتقالات مسکن وارد می‌شویم. به گواه آمار از اواسط بهار تا اواخر تابستان بازه زمانی‌ای است که بیشترین خرید و فروش و قرارداد رهن و اجاره انجام می‌شود. تعطیلی مدارس، موعد تقویمی سال و مواردی مانند بهبود آب و هوا برای حمل اسباب و اثاثیه و جابه‌جایی از اصلی‌ترین دلایل این رویداد است. طبق رسمی نانوشته در همین ایام هم صاحبان املاک در رابطه با میزان افزایش قیمت ملک استیجاری یا فروشی خود تصمیم می‌گیرند.

از سال 1400 با اقداماتی مانند برخورد با مشاوران املاک بدون مجوز، طراحی سامانه خودنویس، شروع طرح‌های نهضت ملی مسکن، به سرانجام رسیدن 120 هزار واحد مسکن مهر و تخصیص زمین به متقاضیان شاهد کند شدن روند رشد اجاره‌بها بوده‎ایم. یکی از متغیرهای تاثیرگذار روی بازار مسکن در سال‌های اخیر که تاکنون سامان پیدا نکرده است،

ایران تیتر اصلی خود را اینگونه نوشت: بهار دیپلماسی تجاری ایران

رئیس‌جمهور روز گذشته در سخنرانی خود در ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران که در سالن اجلاس سران برگزار شد، این نمایشگاه را رونمایی از توانمندی‌های تولیدی و صادراتی ایران توصیف و ابراز امیدواری کرد که برگزاری آن منجر به ایجاد فضای رقابتی و تعامل منطقه‌ای و جهانی از مسیر توسعه تجارت و تعاملات اقتصادی شده و موجب ارتقای اقتصادی در ایران، منطقه و جهان شود.

آیت‌الله رئیسی با تأکید بر اینکه برگزاری این نمایشگاه گواه تحریم‌ناپذیر بودن جمهوری اسلامی ایران است، افزود: تحریم در ایران اسلامی با اراده پولادین مردم هرگز به نتیجه نرسیده و پس از این هم نخواهد رسید. برگزاری این نمایشگاه همچنین نشان‌دهنده آن است که طرح‌های شیطانی منزوی کردن ایران هرگز به نتیجه نرسیده و نخواهد رسید و ایران اسلامی با وجود ذخایر مادی و معنوی، نیروی انسانی کارآمد با اراده، مبتکر و خلاق می‌تواند در عرصه‌های مختلف نوآوری‌های متعدد و متنوع به دنیا عرضه کند.

خراسان امروز را این طور شروع کرد: گام بلند ایران برای پاسداشت زبان فارسی در سرزمین «اقبال»

 وقتی تصویر حضور رئیس جمهور ایران را بر سر مزار شاعر مشرق زمین، اقبال لاهوری دیدم، حسی از شعف و غرور و افتخار در وجودم شکفت. گویی اقبال نیز با شعف از قبر برخاسته و دست صاحب منصب عالی رتبه ایرانی را به گرمی می‌فشارد و می‌سراید:

طهران و گر عالمِ مشرق کا جنیوا
شایدکر ارض کی تقدیر بدل جائ

«اگر تهران مرکز تصمیم گیری‌های کشورهای خاورمیانه و مانند شهر ژنو برای کشورهای شرقی شود (مانند قراردادهایی که کشورهای غربی در ژنو منعقد می‌کنند)شاید که تقدیر و سرنوشت کره زمین تغییر کند»اقبال لاهوری که فارسی را درخور فطرت اندیشه‌اش یافت و واله ایران و شیدایی زبان فارسی شد و در وصف این زبان این‌گونه سرود: «فارسی از رفعت اندیشه‌ام، درخورد با فطرت اندیشه‌ام».

این شاعر شیرین سخن که هفت هزار بیت فارسی را به عشق ایران و شاعرانش، نغز سرود، لیکن هیچ گاه دست تقدیر یاریش نکرد که به ایران قدم بگذارد، اکنون میزبان رئیس‌جمهور ایرانیان است. چه زیبا بود اگر رهبر معظم ایران نیز که خود پژوهنده ژرفای اندیشه اقبال و اقبال شناسی چیره دست است و بارها شعر و فکر اقبال را در سخنان و تحریرش ستوده است، روزی قدم بر دیده منت مزار اقبال بگذارد. مایه خرسندی است که استقبال از هیئت ایرانی شایان شأن بود. قصر شاهی و مزار اقبال که در محوطه قصر شاهان گورکانی در ایالت پنجاب واقع است، عظمت و شکوه استقبال از نمایندگان حکومتی کشور عزیز همسایه را بار دیگر نظاره گر بود. انگار ندیمه‌های دربار با سبدهایی از گل بر برج و باروی قصر، کاروان را گلباران می‌کنند.

جوان نوشت: پروفسور‌های ضداسرائیل

 دانشگاه‌های شرق تا غرب امریکا عرصه فریاد خشم از جنایات صهیونیست‌هاست. افزایش روزافزون صف معترضان در شرایطی است که اساتید هم به طرق مختلف حمایت خود را از این اعتراضات اعلام کرده‌اند.
 
تظاهرات بی‌سابقه در راستای همبستگی با فلسطینیان به بیش از ۵۸دانشگاه، مؤسسه و دانشکده در سراسر امریکا سرایت کرده است، اما اقدامات در برخی از این دانشگاه‌ها تأثیرگذار‌تر و به تبع آن واکنش پلیس هم شدیدتر بوده است. در دانشگاه اوهایو در شرق امریکا، پلیس به دانشجویان تحصن‌کننده، حمله و شماری از آنان را بازداشت کرد. در نیویورک محوطه دانشگاه جورج‌واشینگتن مملو از چادر‌هایی بود که دانشجویان و اعضای هیئت علمی این دانشگاه آن‌ها را نصب کردند. ضمن اینکه به دانشجویان بیرون دانشگاه اجازه ورود به محوطه دانشگاه داده نشد. همچنین در شمال ایالات متحده دانشجویان دانشگاه مینه‌سوتا به تظاهرات حمایت از فلسطین ملحق شدند و توقف نسل‌کشی را خواستار شدند. در ایالت تگزاس هم دانشجویان دانشگاه کالمر به تظاهرات ادامه دادند. شدت بازداشت‌ها در این تظاهرات به حدی بود که اعتراضات را سرکوب کرد.

در دانشگاه آتلانتا در ایالت جورجیا خشونت شدید بود. نیرو‌های امنیتی تعدادی از دانشجویان و اعضای هیئت علمی را بازداشت کردند، اما این بار برخلاف دانشگاه کالمر، بازداشت‌ها باعث نشد تظاهرات‌ها متوقف شود. دانشگاه کلمبیا در شهر نیویورک در این زمینه نقش پیشرو را ایفا کرد. دانشجویان و اعضای هیئت علمی این دانشگاه شب و روز دست از اعتراض نمی‌کشند. در دانشگاه نورث‌ایسترن، ۱۰۰ نفر از دانشجویان به دلیل همبستگی با غزه بازداشت شدند. در امریکا شمار دانشجویان دستگیرشده به ۶۰۰ نفر رسیده است. دامنه این اعتراضات به اروپا هم گسترش یافته و پس از فرانسه، دیروز پلیس آلمان به سمت محل تجمع معترضان حامی فلسطین در مقابل دفتر صدراعظم حمله برد و ۷۵نفر را بازداشت کرد و چادرهای‌شان را از میان برداشت.

جام جم صفحه اول خود را این‌گونه آغاز کرد: سرکوب تا پای سقوط

تشدید شکاف‌ها در آمریکا از‌جمله پیامدهای این همراهی است که به‌طرز بی‌سابقه‌ای در حال شدت گرفتن است و بدون تردید آمریکا را به بحران مقبولیت و مشروعیت نیز دچار خواهد کرد کمااین‌که افول آمریکا و نابودی اسرائیل توامان در حال رخ دادن است، دیگر خبری از نماد اعمال سلطه آمریکا در اجماع‌سازی جهانی نیست و جهانیان در حال حاضر به‌واسطه شدت جنایات اسرائیل در غزه، واکنشی غیر از آنچه آمریکا و صهیونیست‌ها منتظرش بودند نشان دادند به‌طوری‌که نه فقط از اجماع جهانی علیه حماس خبری نیست بلکه این خطر متوجه آمریکاست تا جایی که فرای این‌که برخی مقامات هیأت حاکمه آمریکا درخصوص کیفیت حمایت از اسرائیل دچار اختلاف شده‌اند بلکه این عدم همراهی به خیابان‌ها و مراکز آموزشی آمریکا نیز رسیده و اوضاع را برخلاف پیش‌بینی‌ها دگرگون کرده است.

رسالت امروز نوشت: صهیونیسم آمریکایی علیه نهاد علم

تجمعات گسترده دانشجویان آمریکایی علیه رژیم صهیونیستی وحشت سران کاخ سفید، کنگره و نهادهای اطلاعاتی و جریان‌های پنهان و آشکار قدرت در آمریکا را در پی داشته تا جایی که آمریکای به‌اصطلاح مدعی آزادی بیان و مدعی دفاع از حقوق بشر را وادار کرده تا چهره واقعی‌ خود را نمایان کند و حریم دانشگاه را به پادگان مبدل کند. در همین راستا نیروهای امنیتی و تک‌تیرانداز آمریکایی با نصب دوربین‌های امنیتی دانشگاه را به محاصره خود درآورده و اقدام به بازداشت و ضرب و شتم صدها استاد و دانشجو کردند.

در ادامه شرق نوشت: شهریه بی ترمز مدارس

شــهریه مدارس و مراکز غیردولتی هرساله براســاس ضوابط قانونی تعیین میشود و افزایش مییابد که بخشنامه آن دوم اردیبهشــت به اســتان‌ها ابلاغ شــد؛ بر این اساس هزینه‌هــای قابل‌ پرداخــت مطابق با »الگوی تعیین شــهریه« بابت ارائــه برنامه هفتگی مصوب از سوی مدارس غیردولتی و منطبق بر برنامه درسی ملی و مصوبات شورای عالی آموزشوپرورش تعیین خواهد شد.

به گزارش ایســنا با نزدیک‌شدن به پایان ســال تحصیلی و به دنبال آن پیش‌ ثبت‌نام‌ها، شــهریه‌های مدارس غیردولتی دغدغه بزرگ هرســاله اولیا اســت، هرچند هنوز شهریه ســال تحصیلی ۱۴۰۳ ـ ۱۴۰۴ رسما اعلام نشده و فعال مقرر شده پیش‌ ثبت‌نام‌ها بر اساس نرخ شــهریه سال گذشته انجام شــود اما گفته شده کف و سقف میزان »شهریه« براساس عملکرد مدارس و بارگذاری مدارک و اطلاعات در سامانه مدارس و مرکز غیردولتی تعیین میشود.

در پایان فرهیختگان این گونه نوشت: جامعه‌شناسی جنبش دانشجویی ۷ اکتبر

 نهاد دانشگاه در آمریکا طی دو هفته گذشته دست به یک خیزش زده است. به لحاظ پوشش خبری و تصاویر منتشر شده این تحولات یادآور خاطرات تظاهرات علیه جنگ ویتنام -دهه‌های 1960 و 1970- و جنبش اشغال وال‌استریت -دهه 2010- هستند. تظاهرات ضد جنگ ویتنام به‌دلیل تاثیر کشته‌شدگان آمریکایی بر جامعه این کشور دارای گستردگی بالایی بود و جنبش اشغال وال‌استریت تنها اقلیتی جسور به همراه خود داشت. عمق و محل خیزش کنونی در آمریکا تفاوت‌هایی با نمونه‌های قبلی دارد. اعتراضات برخاسته از نهاد دانشگاه علیه جنایت‌های رژیم هر چند گستردگی اجتماعی کمتری نسبت به اعتراضات جنگ ویتنام دارد، اما با توجه به تاثیرات غیرمستقیمی که جامعه آمریکا از جنگ غزه می‌پذیرد، قابل توجه است. جامعه آمریکا بدون آنکه کشته‌ای در جنگ غزه بدهد، علیه آن خیزش کرده است.

از سوی دیگر خیزش نهاد دانشگاه علیه صهیونیسم تنها یک بخش ارتقا یافته از اعتراض علیه جنایت‌های رژیم است که ماه‌هاست خیابان‌ها در کشورهای غربی را خالی از تظاهرات نگذاشته است. از این رو نباید تنها خیزش دانشگاه علیه صهیونیست‌ها را با تظاهرات جنگ ویتنام مقایسه کرد، بلکه باید کلیت اعتراضات 7 ماه گذشته را با آن در یک قاب گذاشت. شاخه دانشگاهی موج اعتراضات علیه صهیونیسم، امروز پیشروتر از بقیه بخش‌ها بوده و پرچمدار آن است.

در مقایسه با جنبش اشغال وال‌استریت نیز نکات برجسته‌ای وجود دارد. جنبش کنونی به نسبت جنبش اشغال وال‌استریت خواسته‌ها و اهداف روشن‌تر، قابل دسترس‌تر و قابل اثبات‌تری دارد؛ درحالی‌که جنبش اشغال وال‌استریت دیدگاه‌های نامتعارف و غیرملموسی درباره نظام سیاسی غرب داشت. این دیدگاه‌ها هرچند در نگاه کارشناسی و با عینک برخی اندیشمندان می‌توانست درست باشد اما از نگاه اکثریت جامعه بیشتر شبیه تئوری‌های توطئه بود. به همین جهت نیز نتوانست از حلقه چپ‌گرایان جوان که ریشه‌ای کوتاه در دانشگاه داشتند، فراتر برود.

گزارشی از امیر کریمی

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
قدردانی رئیس‌جمهور از مجریان انتخابات موفق الکترونیکی
سازمان حمایت علت افزایش قیمت پژو پارس را تعیین تکلیف کند
«حسینی» از معاونت پارلمانی ریاست جمهوری رفت
جریمه ۲ میلیارد تومانی ویسی، ۵۰ میلیون تومان شد!
قضاوت داور بسکتبال ایران در جام باشگاه‌های آسیا
تورنمنت بوکس قزاقستان/ دو بوکسور کشورمان فردا به روی رینگ می‌روند
بیش از ۴۰۰ نشست در نمایشگاه کتاب امسال برگزار می‌شود
شرکت‌های دانش‌بنیان تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی دریافت می‌کنند
سند ملی «خواندن و ترویج مطالعه مفید» توسط رئیس‌جمهور ابلاغ شد
رئیسی قانون تشکیل سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی را ابلاغ کرد
سازمان ملل: غیرنظامیان در رفح خسته و گرسنه هستند
امیرعبداللهیان: امروز از مرحله گفت‌وگوهای ایرانی - عربی عبور کرده‌ایم
یونیسف: تمام کودکان غزه نیازمند درمان‌های روحی و روانی هستند
تظاهرات ضد آمریکایی، اسرائیلی شهروندان ترکیه در استانبول
آغاز فروش محصولات گروه سایپا از چهارشنبه
پروازهای حج تمتع از بامداد ۲۴ اردیبهشت آغاز می‌شود
عرضه شیرخشک نوزادان زیر ۲ سال با ثبت سامانه‌ای و بدون تغییر قیمت
برگزاری نمایشگاه تجهیزات پزشکی و هوایی در دانشگاه امیرکبیر
دانشجویان و اساتید سفیران مبانی انقلاب اسلامی هستند
برگزاری مرحله پایانی مسابقات مناظره دانشجویی در خردادماه
خضریان: باید تمامی اقدامات صنف طلا در سامانه تجارت ثبت شود
برگزاری نمایشگاه تجهیزات پزشکی و هوایی در دانشگاه امیرکبیر
برگزاری مرحله پایانی مسابقات مناظره دانشجویی در خردادماه
دانشگاه صنایع و معادن به دانشگاه خواجه نصیر ملحق شد
اعلام نتایج آزمون‌های سراسری، ارشد و دکتری تا ۱۵ خرداد
تمام مراکز آموزش علمی کاربردی به مراکز کاریابی تخصصی مجهز می‌شوند
دو خبر خوش وزیر علوم برای جامعه دانشگاهی
اعلام جزئیات زمانی توزیع کارت آزمون استخدامی آموزش و پرورش
توزیع کارت آزمون سردفتر اسناد رسمی ازدوشنبه
جزئیات افزایش حقوق بازنشستگان تأمین‌اجتماعی
خیرین ۳۰۰ میلیارد تومان به دانشگاه تهران کمک کردند
انعقاد تفاهم‌نامه دانشگاه صنعتی شریف با شرکت تاسیسات دریایی ایران
مهلت ثبت نام در آزمون فلوشیپ پزشکی ۱۴۰۳ تمدید شد
بازدید دانشجویان ایرانی از اماکن تاریخی "مکه" +عکس
صعود ۸ پله‌ای دانشگاه شریف در رتبه‌بندی آسیایی تایمز ۲۰۲۴
۲۵۰ واحد دانشگاه پیام نور آماده واگذاری شد
صدور مجوز فعالیت ۱۵۰ موسسه جذب دانشجوی خارجی طی یکسال گذشته
صعود ۸ پله‌ای دانشگاه صنعتی شریف در رتبه‌بندی آسیایی تایمز ۲۰۲۴
سهم آموزش و پرورش از افزایش بودجه ۱۴۰۳
فرصت دانشجویان و اساتید برای ثبت نام یارانه اعتباری خرید کتاب
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top